Jumaat, 27 Oktober 2017

MARI MEMBACA



MEMBACA

Hasil carian imej untuk membaca jambatan ilmu
Setiap hari kita pasti akan membaca, tidak kiralah sama ada membaca buku, surat khabar, sistem pesanan  ringkas, demo, iklan dan sebagainya. Membaca merupakan amalan yang mulia. banyak ilmu dan maklumat akan akan diperoleh sekiranya kita rajin membaca. terdapat pelbagai bentuk bahan bacaan di pasaran dan yang penting kita bijak memilih bahan bacaan kita.

Antara kebaikan membaca ialah dapat meluaskan pengetahuan dan juga pengalaman. dengan membaca akan terbuka dan segara maklumat akan dikumpul dalam fikiran kita. pengetahuan yang kita peroleh akan membantu dalam pelajaran dan juga kehidupan. dengan membaca juga akan meneladani nilai-nilai murni yang terdapat dalam bahan bacaan kita contohnya buku cerita teladan.

 Membaca merupakan aktiviti yang bermanfaat untuk mengisi masa terluang, terutamanya kepada seseorang pelajar. Masa yang ada tidak terbuang begitu sahaja sebaliknya kita  dapat mengaut pelbagai jenis maklumat dan informasi yang boleh kita jadikan pengajaran dan panduan dalam mengharungi kehidupan. Maklumat yang berkaitan dengan pelajaran pula dapat membantu semasa menjawab peperiksaan.

Dengan membaca kita akan dapat berita di serata dunia tanpa perlu pergi ke tempat kejadian. Kejadian ribut di Amerika, gempa bumi di china dan sebagainya dapat kita lihat melaui buku atau surat khabar yang dibaca. Hal ini secara tidak langsung membuatkan kita peka terhadap perkara-perkara yang berlaku di sekeliling.

Membaca dapat memberi manfaat dan faedah. Sebagai pelajar kita haruslah rajin membaca dan bijak mencari bahan-bahan bacaan yang dapat membekalkan maklumat dan informasi yang dapat membantu dalam pelajaran. Gunakanlah masa yang ada dengan membaca kerana " Membaca Jambatan Ilmu"





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA