Sabtu, 21 Oktober 2017

KELEBIHAN UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

KELEBIHAN UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA



Hasil carian imej untuk gambar upm

GAMBAR SEKADAR HIASAN



Indah berbalam si awan petang,

Berarak di celah pohon ara,

Pemanis kalam selamat datang,

Awal bismillah pembuka kata.




Universiti Putra Malaysia atau lebih dikenali sebagai Universiti Pertanian Malaysia telah ditubuhkan pada 29 oktober 1971, melalui gabungan antara Fakulti Pertanian Universiti Malaya dan Kolej Pertanian Malaya Serdang. Universiti ini bermula dengan tiga buah fakulti iaitu Fakulti Pertanian, Perhutanan, Kedoktoran Vetarinar dan Sains Penternakan.

Universiti Putra Malaysia mempunyai dua kampus iaitu kampus pertama terletak di Serdang, Selangor dan satu lagi terletak di Bintulu Serawak. pada 3 April 1997 Universiti Pertanian Malaysia ditukarkan kepada Universiti Putra Malaysia. Terdapat pelbagai Fakulti mengikut bidang yang tersendiri antaranya ialah fakulti Pertanian, Perhutanan, Perubatan Vetarinar, Ekonomi dan Pengurusan, Kejuruteraan, Pengajian Pendidikan, Sains, Sains dan Teknologi Makanan, Ekologi Manusia, Bahasa Moden dan Komunikasi, Rekabentuk dan Senibina, Perubatan dan Sains Kesihatan, Sains Komputer dan Teknologi Maklumat, Bioteknologi dan Biomolekul, Pengajian Alam Sekitar dan  Sains Pertanian dan Makanan.

Universiti Putra Malaysia terdapat tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi antaranya ialah masjid UPM, masjid Mardi, tempat untuk berjogging, Tasik, Stesen Kereta Api, Penternakan Lembu, Kuda, Rusa dan Pertanian. Di Universiti Putra Malaysia terdapat juga Bukit Ekspo untuk dikunjungi. Terdapat gerai-gerai yang menjual pelbagai barangan, hasil Padang dan  Pertanian,  antaranya adalah seperti Pokok Bunga, Pokok Tin, buah-buahan, pakaian, makanan dan lain-lain lagi.


Kesimpulannya, Universiti Putra Malaysia merupakan universiti yang paling terkenal kerana mempunyai pertanian yang mengeluarkan hasil buah-buahan dan sayur-sayuran yang segar, penternakan yang mengelurkan susu segar dari ladang. oleh itu, Pilihlah UPM sebagai Universiti pertama anda.


Bunga dedap di atas para,

Anak dusun pasang pelita,

Andai tersilap tutur bicara,

Jari disusun maaf dipinta.














Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA