Khamis, 21 Disember 2017

KESAN PENCEMARAN AIR



KESAN PENCEMARAN AIR TERHADAP KESIHATAN MANUSIA




Hasil carian imej untuk pencemaran air


 Air adalah sumber kehidupan dan salah satu faktor terpenting yang mempengaruhi rezeki manusia. Pencemaran air adalah pencemaran sumber air tawar atau buatan manusia. Pencemaran air berlaku di banyak peringkat dan memberi kesan kepada kesihatan manusia dalam pelbagai cara. Terdapat banyak penyakit air yang merupakan hasil langsung dari pencemaran air.


PENYAKIT KESIHATAN
 Pengingesan air yang tidak dirawat boleh menyebabkan cirit-birit, kolera dan cirit-birit.  Air kotor atau tercemar adalah tempat pembiakan yang disukai untuk nyamuk dan perosak lain. Gigitan nyamuk akan menjejaskan kesihatan manusia dan boleh menyebabkan penyakit seperti Malaria, Filariasis, Denggi dan Chikungunya.


 KEHIDUPAN AKUATIK
Pencemaran air juga memberi kesan kepada kesihatan haiwan air seperti ikan. Apabila manusia mengonsumsi ikan yang sakit ini, jangkitan akan berlalu dan boleh mengambil bentuk yang lebih serius di dalam tubuh manusia. Selain daripada ikan, pencemaran air turut memberi kesan kepada tumbuhan dan haiwan lain. Dan ini pula memberi kesan kepada kesihatan manusia. Sekiranya kita mengambil makanan yang telah dijangkiti, kita pasti jatuh sakit.



KEBERSIHAN DAN KEBERSIHAN
Pencemaran air secara umum juga membawa kepada keadaan tidak bersih dan tidak bersih. Penggunaan air tercemar untuk tujuan pembersihan tidak memberi apa-apa manfaat. Air tidak boleh mengeluarkan kuman terkumpul dan seterusnya memberi kesan kepada kesihatan manusia dengan menyebabkan penyakit. Pencemaran air menjejaskan kesihatan manusia dalam cara yang buruk. Pelbagai organisasi sentiasa berusaha membersihkan badan air yang rosak untuk memenuhi permintaan air minum yang selamat. Kita harus ingat bahawa kita mempunyai bekalan air yang terhad. Dan jika kita terus mencemarkan air yang ada, ia pasti akan membawa kepada penyakit dan kematian.

PENUTUP

air penting dalam sumber kehidupan harian. Tanpa air hidupan di bumi akan pupus dan mati akibat sumber bekalan air yang kotor. oleh itu, kita perlulah memelihara air supaya kelihatan bersih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA