Rabu, 13 Disember 2017



Pertubuhan Pendidikan Dan Kebajikan Baitul Mahabbah Malaysia


Pusat Jagaan Anak Yatim Dan Asnaf Zakat





Assalamualaikum dan salam negaruku malaysia saya ucapkan. Syukur kepada Allah kerana pada hari ini saya diberi peluang untuk menulis semula. 


Pada pagi ini saya ingin berkongsi pengalaman saya bersama anak-anak yatim di pusat kebajikan Baitul Mahabbah yang bertempat di Tanjung Malim, Perak. Projek Mega di bawah Bakti Siswa yang berlangsung selama tiga hari dua malam. Pertama kali saya diberi peluang merasai suasana dan keadaan serta situasi yang dilalui oleh mereka ketika berada di Tanjung Malim, Perak. Ini merupakan pengalaman pertama saya menjejak kaki ke rumah anak-anak yatim. Sebelum tiba ke Tanjung Malim, fikiran sudah mulai terbayang-bayang akan suasana yang riang gembira. Antara aktiviti-aktiviti yang dijalankan  selama tiga hari dua malam di rumah anak-anak yatim adalah seperti berikut:-

Hari pertama di rumah anak-anak yatim Baitul Mahabbah. setiap kumpulan mempunyai tugas masing-masing serta setiap jawatan mempunyai fungsi lain-lain. antara jawatan yang diwujujukan adalah pengerusi, setiausaha, bendahari, dan AJK.

pada pagi tersebut saya bersama rakan-rakan diarahkan oleh ketua untuk membawa peralatan  sukaneka seperti baldi, botol, kertas, span dan makanan. Pada pagi itu, sesi perkenalan bersama anak-anak yatim. Perkenalan dimulai dengan menanyakan nama, umur, cita-cita dan hobi kepada anak-anak yatim. setiap ahli Bakti Siswa diberikan kempulan untuk bermain bersama-sama anak-anak yatim. Keadaan anak-anak yatim yang pada ketika itu riang gembira. pada jam 3.00 petang, permainan sukaneka mulai dimulai. setiap ahli kumpulan digalakkan mengisi air di dalam botol menggunakan span sehingga penuh. Ahli kumpulan yang menang akan diberikan hadiah.

Pada hari kedua, kami tiba di rumah anak-anak yatim dengan membawa makanan kepada mereka. ketibaan kami disambut meriah sekali. selepas makan pagi aktiviti dimulai dengan membuat mural, bergotong-royong dan mewarna. saya bersama kawan-kawan yang lain mulai menolong anak-anak tersebut mewarna mengikut kumpulan yang diberikan. mereka kelihatan gembira dan riang sekali. aktiviti gotong-royong dimulai dengan mencuci tingkap, longkang, mencabut rumput dan menanam pokok. keadaan di rumah anak-anak yatim kelihatan riang dan gembira sekali.

pada hari ketiga, saya bersama kawan-kawan kembali semula dengan menyambung tugasan yang terbangkalai disebabkan kekangan masa. padalam malam akhir tersebut kami bersama  anak-anak yatim membuat persembahan nasyid dan menyanyikan lagu. persembahan yang dilakukan oleh anak-naka yatim amatlah terbaik sekali. amatlah terharu saya apabila melihat persembahan mereka. suara mereka yang merdu membuatkan orang-orang disekeliling cair apabila mendengarnya. pada pukul 10.00 malam majlis penutupan dan pemberian hadiah mula dilakukan. selepas selesai majlis tersebut kami diarahkan oleh fasilitator untuk mengemaskan barang untuk berangkat pulang ke universiti putra malaysia.

pengalaman selama tiga hari dua malam bersama-sama anak-anak yatim di rumah baitul mahabbah amatlah bermakna bagi saya. pengalaman tidak mampu dibeli tetapi mampu dirasai. Setakat ini sahaja penceritaan saya pada hari ini.

Sekian Terima Kasih





sesi bernasyid bersama anak-anak yatim





sesi bergotong-royong



Sesi mengemaskan barang untuk berangkat pulang ke UPM




Mawar melati indah di taman,

indah lagi kembang selasih,

akhir kata saya ucapkan,

cukup sekian dan terima kasih.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA