Ahad, 22 Oktober 2017

CARA MENCEGAH DEMAM DENGGI

CARA MENCEGAH DEMAM DENGGI


Imej yang berkaitan

 

Saban hari  kes demam denggi semakin meningkat dari semasa ke semasa. Demam denggi boleh membahayakan nyawa kerana ia boleh membawa maut. salah satu cara untuk mencegah pembiakan nyamuk aedes ialah dengan mengadakan aktiviti gotong-royong membersihkan kawasan persekitaran, menanam tin-tin kosong, dan menjalankan aktiviti gotong-royong di sekolah merupakan antara langkah untuk mencegah demam denggi.

Aktiviti gotong-royong perlu diadakan di kawasan perumahan untuk memastikan kebersihan kawasan persekitaran terpelihara.  sekiranya aktiviti gotong-royong diakan, semua penduduk perlulah bekerjasama dalam menjalankan aktiviti yang aktiviti yang mulia ini. antara contohnya, membersih longkang, mengutip sampah, membuang bekas-bekas yang mempunyai takungan air, mengitar semula barang yang tidak digunakan. Disamping itu, dengan langan-langkah ini dapat mencegah pembiyakan nyamuk aedes.  Hal ini secara tidak langsung dapat mengeratkan hubungan silaturahim antara sesama penduduk mahupun pelbagai bangsa dan kaum. 

Selain itu, terdapat juga cara lain untuk mengelakkan pembiayakan nyamuk aedes adalah dengan menanam tin-tin kosong yang menjadi punca takungan air berlaku. Selain tin-tin kosong bekas lain juga menyebabkan takungan air perlulah dibuang. Hal ini demikian kerana nyamuk aedes akan membiak di kawasan seperti sampah sarap, longkang tersumbat, pasu bunga dan sebagainya. oleh sebab itu, gotong-royong perlu kerap dijalankan supaya kes-kes demam denggi dapat dikurangkan.

Di samping itu, selain aktiviti gotong-royong di kawasan perumahan aktiviti ini juga perlu diakan di sekolah. warga sekolah perlulah menitikberatkan aktiviti gotong-royong agar pelajar terhidar daripada kes demam denggi. Jesturu itu, pihak sekolah perlulah membuat kempen pencegahan demam denggi melalui aktiviti gotong-royong supaya dapat memberi tauladan dan pengajaran kepada mereka tentang bahayanya nyamuk aedes. Oleh itu, jelaslah bahawa pihak sekolah memainkan peranan penting dalam melestarikan kawasan sekolah dan para pelajar hidup dalam keadaan sejahtera.

kesimpulannya, semua pihak perlulah memainkan peranan penting dalam membenteras pembiakan nyamuk aedes supaya kes demam denggi dapat dikurangkan serta masyarakat dapat hidup dalam persekitaran yang bersih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA