Khamis, 28 Disember 2017

KEMAJUAN SAINS DAN TEKNOLOGI



KEMAJUAN SAINS DAN TEKNOLOGI MODEN HARI INI MEMUDAHKAN LAGI MANUSIA MENJALANI KEHIDUPAN SEHARIAN MEREKA. BINCANGKAN PERNYATAAN INI



Image result for kemajuan sais dan teknologi moden



     ciptaan demi ciptaan dilakukan oleh manusia memartabatkan untuk memartabatkan lagi tamadun dan ketamadunannya. Semenjak penciptaan kertas di negra china sehinggalah revolusi  sains di barat, banyak ciptaan baharu telah dilakukan untuk memudahkan kehidupan manusia. revolusi penciptaan ini telah mewujudkan ciptaan baharu seperti radio, komputer, satelit dan televisyen. Semuanya dihidangkan untuk manusia supaya mudah menjalani kehidupan seharian mereka.

     
     Tidak dinafikan ciptaan sains dan teknologi hari ini telah memajukan pelbagai bidang seperti perubatan, pertanian, perikanan, pendidikan dan perikanan. dari segi perubatan misalnya penciptaan pelbagai jenis ubatan dan juga mesin dapat mengurangkan kesakitan dan menyelamatkan ramai pesakit begitu juga dalam bidang pendidikan.

     Rata-rata di sekolah di malaysia memiliki bilik sumber yang mempunyai pelbagai peralatan seperti televisyen, radio kaset dan komputer yang digunakan untuk pelajar dalam memahami konsep dan isi pembelajaran dengan berkesan. dalam bidang pertanian pula melalui penyelidikan ke atas baja dan benih memungkinkan tanaman dapat dilakukan beberapa kali dalam setahun. keadaan ini secara tidak langsung dapat meningkatkan mutu pengeluaran dan hasil negara.

     Dunia tanpa sempadan merupakan ungkapan yang memperlihatkan kepada kita betapa kecilnya dunia iniu dengan ciptaan teknologi moden pada hari ini. Alat perhubungan dan telekomunikasi dewasa ini mendekatkan hubungan kita dengan dunia luar. kita dapat menghubungi orang yang tersayang yang berada beribu-ribu batu jauhnya dengan hanya menekan beberapa digit nombor sahaja.

     Dengan adanya kemajuan sains dan teknologi moden ini juga pelbagai jenis pekerjaan dapat dilakukan dengan mudah. keadaan ini sedikit sebanyak dapat menjimatkan masa dan juga tenaga. sebagai contoh, suri rumah tidak perlu menyapu, menyidai pakaian keranan adanya teknologi moden seperti robot yang memudahkan kerja harian. 

     Hasil ciptaan teknologi moden pada hari ini, lahirlah komputer yang dapat menyimpan data dan maklumat peribadi serta dapat membantu kerja-kerja pejabat. selain itu, maklumat juga akan diproses dengan mudah dan cepat melalui komputer. tambahan pula bagi pelajar, mereka akan mendapat maklumat tambahan melalui penggunaan internet. 

     kesimpulannnya, sains dan teknologi moden melalui penciptaan peralatan memudahkan manusia menjalani  kehidupan seharian mereka. penciptaan ini sebenarnya bukan sahaja untuk kepentingan manusia semata-mata malah untuk kemakmuran negara. penciptaan yang lebih baik diharapkan dapat dilakukan lagi pada masa hadapan untuk mencapai kepuasan yang maksimum kepada manusia.




















     








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA