Isnin, 9 Oktober 2017

KU DAN KAMPUNG HALAMAN

KU DAN KAMPUNG HALAMAN

Hasil carian imej untuk kampung halaman

GAMBAR SEKADAR HIASAN


Hari demi hari, waktu demi waktu,  menanti untuk pulang ke kampung. Keindahan kampung sungguh berbeza berbanding di bandar. Keadaan suasana di kampung yang aman dan damai. Dikelilingi oleh sawah, pokok kelapa, dan  tumbuh-tumbuhan. Kehijauan tumbuhan membuatkan  seseorang  berasa tenang dengan suasana kampung. Keadaan angin laut yang sepoi-sepoi bahasa membadai.
Di kampung adalah tempat untuk mencari ketenangan, sebagai tempat untuk meluangkan masa bersama keluarga tercinta. Menghitung hari untuk pulang ke kampung merupakan detik paling  berat kerana untuk menunggu sesuatu hari, sesuatu detik,  pelbagai cabaran yang ditempuhi. Tambahan pula, kerinduan  terhadap ayahanda dan bonda di  kampung. Ia ibarat “Makan Tak Kenyang, Mandi Tak Basah”

Tanggungjawabku di sini begitu berat kerana  aku merupakan anak harapan keluarga. Walaupun kehidupanku di Bandar serba moden, namun di kampung semuanya kaya dengan sopan santun dan aku bangga menjadi anak kampung. Aku tetap tidak pernah lupa asal usulku menurut peribahasa “Hujan Emas Di Negeri Orang, Hujan Batu Di Negeri Sendiri”. Rinduku terhadap kampung  amatlah mendalam.

Kepada Ayahanda dan Bonda yang ku cintai nantikanlah kepulangan anakandamu ini…





Kalau Malam Hujan Merintik,

Takkan Purnama Berbumbu,

Kalau Sama Kasinya Ibu Dan Ayah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA