Ahad, 22 Oktober 2017

LAWATAN RUMAH PENA

         
  LAWATAN RUMAH PENA



 
 Dalam Rumah Pena



Sebelum melawat ke rumah pena kami diberi tugasan oleh lecturer  untuk membuat persembahan seperti sajak, gurindam, pantun, syair dan lagu traditional yang berkaitan karya sasterawan negara. Setelah itu kami diberi masa selama 5 minit untuk mempersembahkan tentang tajuk yang dipilih.
Pada pukul 6.00 petang kami bertolak ke lokasi rumah pena di Kuala Lumpur. Kami tiba ke destinasi pada pukul 7.30 malam. Di rumah pena terdapat pelbagai jualan buku-buku seperti Novel, Sajak, cerpen, kamus dewan dan pelbagai lagi buku yang menarik. Harga setiap buku adalah berpatutan.
Setibanya di rumah pena saya dan kumpulan Penglahiran Bakat Kreatif yang lain diundang masuk ke rumah Pena. Setelah menjejak kaki ke rumah pena, kelihatan di dalam rumah pena sungguh cantik dan barang-barang seperti buku lama, gambar sasterawan negara terpapar di kabenet paparan. Di dalam rumah pena, lantai rumah diperbuat daripada kayu Seperti rumah tersebut adalah rumah klasik dan penuh sejarah.
Setelah melawat di dalam  rumah pena, kami dijemput menjamu hidangan yang telah disediakan oleh pihak rumah pena. Terdapat juadah yang menarik seperti rotisserie canai, nasik lemak Dan bubur kacang. Pada pukul 8.00 malam acara dimulai. Terdapat  pelbagai bangsa menandang ke rumah pena seperti warga Philippines, Indonesia, sabah, Sarawak,  Singapore dan institusi pengajian awam. Setelah berjamah pengacara membuat pengumuman untuk permulaan acara majlis. Setiap negara dikehendaki membuat persembahan masing-masing. Setiap negara harus  menyampai sesuatu sajak mahupun cerpen, pantun atau gurindam. Setiap negeri dan setiap persembahan mempunyai keunikan yang tersendiri.
Pada pukul 10.00 malam acara penutupan majlis. Saya dan kumpulan bakat penglahiran kreatif yang lain berangkat pulang ke institusi pengajian awam masing-masing.  tiba di institusi pada pukul 10.30 malam. Suasana di dalam bas ketika pulang amatlah sunyi kerana semua orang mengalami keletihan namun ilmu yang kami dapat amatlah banyak dan berguna. Ia  merupakan satu pengalaman dalam kehidupan.






Ketika bertolak


Setibanya ke rumah Pena


Tokoh Sasterawan 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA