Isnin, 23 Oktober 2017

PENGALAMAN DIRI


PENGALAMAN DIRI


Hasil carian imej untuk gambar seorang diri




Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh....
Bersyukur kehadrat illahi kerana dengan izin allah saya dapat menulis semula....

Hari ini saya akan kongsikan sedikit pengalaman ketika saya  di alam persekolahan sehingga melangkah ke universiti. Perit, getir, keluhan bersama tangisan terpaksa saya lalui. Pada ketika saya di alam persekolah rendah saya banyak menghabiskan waktu bersama kawan-kawan hanya untuk bersuka ria dan bukanya untuk belajar. saya mempunyai sepupu yang umurnya sebaya dan bersekolah di sekolah yang sama. beliau sangat bijak dalam pelajaran manakala saya hanya manusia lemah yang sentiasa dimakan suap tanpa usaha untuk majukan diri dan merasakan diri sudah selesa dan ilmu sudah mencukupi untuk menjawap upsr akan datang.

Pejam celik, pejam celik masa berlalu dengan ilmu yang tidak mencukupi, demi keseronokan bersama kawan ku tercundang di waktu peperiksaan upsr. dengan bekalan ilmu yang tidak seberapa, ku terpaksa menjawab juga. Melihat kawan-kawan sedang khusuk mencari jawapan. demi mengatur masa depan. hari demi hari menanti jawapan demi sehelai kertas putih. sepupuku yang khusuk menjawap dengan harapan mendapat keputusan cemerlang di dalam peperiksaan upsr dan aku hanya membiarkan waktu mencantahi. pada hari yang dinanti ramai, satu jawapan bersama kertas sudah dikelurkan. keputusan yang aku dapat amatlah mengecewakan berbanding sepupuku yang mendapat 5 A dalam peperiksaan UPSR.

Diri terasa dipinggir kawan, keluarga, guru. hanya menumpang kejayaan orang lain dengan senyuman. pada ketika itu aku meneteskan air mata yang tidak terkeluar dari biji hitam. hanya allah sahaja yang mengetahuinya pada ketika itu, aku dimarahi keluarga kerana keputusan. Aku dibenci keluarga, demi sehelai jawapan kertas putih yang bertulus. aku dimahari, dimaki dan dicaci. sanjungan terhadap sepupuku begitu terpegun oleh ibubapaku. sedikit pun tidak pernah memberi semangat untuk aku berjaya. Dilontarkan kau bodoh, kau bodoh dan kau bodoh.
aku pergi membawa diri di tepi pantai untuk mencari ketenangan.

Ketika aku di alam sekolah menengah, aku dimasukkan ke sekolah yang tidak digemari orang atau digelar sebagai sekolah jahat kerana masalah disiplin. aku ditempan di kelas belakang namu aku redha dengan ketentuan allah. atas semangat dihina, dimaki, dicaci aku bangun. setiap malam aku seperti burung hantu memegang buku sehingga ke subuh. tidak tidur malah menolong keluarga sambil membawa buku untuk dibaca. Pada ketika itu, aku tidak mempunyai kawan dan sering dibuli kerana berda di kelas belakang namun aku tidak putus asa. aku dipulau oleh masyarakat kampung kerana kebodohan. Di dalam hati hanya allah sahaja yang mengetahui menderitanya aku pada ketika itu.

Pada suatu ketika apabila aku ditukarkan ke kelas  hadapan orang mulai mengelilingiku. aku tidak mahu orang mengelilingiku kerana terpaksa bukanya ikhlas dari hati. biarlah aku membawa seorang diri. aku takut untuk berkawan kerana aku tidak mahu sejarah berulang kembali. setiap kali peperiksan aku di tangga yang pertama. aku diberi penghargaan seperti laptop, biasiswa, dan tuisyen, program khas untuk pelajar terpilih. kerana usahaku diberi penghargaan yang tidak terhingga tanpa aku duga. ibubapaku setiap tahun naik ke pentah yang gah untuk menemaniku menerima hadiah. apabila diingatkan kata orang kampung "kau tidak mampu pergi jauh" kerana kebodohan. kata-kata itu terpahat di minda hingga ke hari ini. aku hanya berdiam diri dan meneruskan usahaku sehingga aku berjaya. aku tidak berminat untuk mengambil tahu tentang orang lain dan aku tidak mahu menjaga tepi kain orang. cukuplah aku seorang diri dan allah sahaja yang mengetahui betapa siksanya untuk berjaya demi keluarga tercinta. aku tidak mahu sanjungan, aku hanya inginkan kasih sayang dari keluarga yang dari kecil aku tidak pernah dapatakan. demi usaha, keredhaan allah dan guru yang mencurah ilmu aku berjaya. pada ketika itu, aku merasakan dunia ini aku yang punya. begitu terharu, terpegun hingga meneteskan air mata.


melangkah dan terus melangkah tanpa menoleh ke belakang, aku memasuki di alam pra u. ibu bapaku gembira kerana setiap hidupku dan masa depanku diatur oleh keluarga. subjeknya yang begitu berat dan setiap hari terpaksaku lalui dengan membaca buku demi menjawap peperiksaan. aku tidak mampu bertahan namun, aku terpaksa demi keluarga tercinta. pada hari peperiksaan penggal 2 aku mengalami kemalangan, selama 2 bulan aku di rumah kerana lulutku.  setiap hari aku hanya mampu menangis, menangis dan menagis demi kesakitan yang aku lalui namun perjuangan harus diteruskan demi keluarga dan aku tidak menghiraukan masa depanku selain untuk mencari keredhaan allah di akhirat akan tetapi aku dihalang keluarga. mereka beranggapan tinggi pelajaran gajinya besar. akhirnya, aku berjaya menamatkan pelajaran di peringkat stpm.

 Setelah aku merasakan diri diri tidak mampu dalam pelajaran aku mula mencuburi bidang kemahiran dalam bidang dandanan. dari situ aku mula bergaul dengan orang yang lebih berumur dan sering juga bertanya pendapat. tenaga pengajar di situ begitu baik seperti kawan sendiri yang tidak segan berkongsi pengalaman dan ilmu. aku mulai selesa berada di situ namun kedua ibubapaku tidak menyukainya kerana bagi mereka institusi tersebut merupakan kelas yang terendah. pertelingkahan mulai berlaku. berkat kesabaran aku berjaya menghabiskan pengajianku di badang dandanan rambut selama 6 bulan dan menimba pengalam bekerja saloon. beridiri lama itulah tugas aku sebagai pendandan rambut.

Tawaran universiti putra malaysia mulai bermain di fikiran kerana bidang kemahiran sudah sebati dengan jiwa. namu aku terpaksa meninggalkanya walaupun dengan hati yang berat. terpaksa berkorban kemahiran demi pendidikan yang lebih tinggi. aku terima, redha dan pasrah. demi segulung ijazah yang dinantikan keluarga tercinta.

Kesimpulannya, setiap orang mempunyai pilihan sendiri untuk berjaya dalam bidang yang diceburinya namun setiap kejayaan pasti ada kesusahannya yang terpaksa dilalui.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA