Rabu, 13 Disember 2017

TINDAS



TINDAS


Image result for penindasan








Assalamualaikum dan selamat malam kepada sahabat-sabahat yang membaca blog ini. Pada hari ini saya ingin menulis sedikit mengenai nasib orang yang ditindas kerana kelemahan diri, kerana diam dan tiada pengaruh untuk membela diri. Ia berdasarkan pengalaman saya sendiri. Situasi di bandar dan di kampung jauh berbeza sekali. Bukan sekadar itu sahaja malah pandangan terhadap seseorang juga berbeza dan mudah memberi tanggapan terhadap seseorang tanpa dikenali siapa. 

Nasib orang yang ditindas amat sedih sekali. hal ini disebabkan pengaruh dari orang lain yang dengan mudahnya memberi  tanggapan terhadap seseorang. pada saya nasib orang yang ditindas perlu dibela dan diberi sokongan yang padu kerana orang yang nasib ditindas selalunya keseorangan. kadang-kadang bukan kerana tiada kawan tetapi memilih untuk bersendiri kerana kebanyakan kawan tikam kawan dan talam dua muka. nasib di bandar dan di kampung jauh beza sekali kerana di kampung fikiran penindasan tidak terlintas langsung di fikiran dan semasa saya di bidang kemahiran alhamdullilah saya tidak diajar oleh ustaz atau tenaga pengajar untuk menindas saudara sendiri bahkan di institusi kemahiran saya diajar supaya sayang saudara sendiri dan tolong-menolong antara satu sama lain. apabila berada di peringkat yang tinggi dengan pelajaran dan pengajarannya yang begitu mencabar membuatkan saya lebih berasa tercabar. 

Sedih, sebak dan pilu dapat dirasakan. Setiap kali bergaul selalu dipinggirkan mungkin kerana pemakaian, bentuk badan, berat badan, rupa paras. bagi saya itu perkara biasa. Semasa di institusi kemahiran itu tidak dipandang sama sekali yang di pandang adalah kejujuran dan keikhlasan dan kesungguhan dalam meminati sesuatu bidang yang diminati. walaupun orang memandang rendah terhadap institusi kemahiran, bagi saya mudahnya untuk seseorang berkata begitu kerana di sebalik kemahiran tenaga kerja mahir dapat dilahirkan. penindasan merupakan suatu keperitan namun untuk membuat sesuatu perkara berfikirlah terlebih dahulu sebe;lum bertindak. anggaplah orang yang selalu ditindas adalah ibu, ayah, abang, kakak, adik anda sendiri. apakah tindakan anda terhadapnya sama ada berdiam diri atau mengambil tindakan.

Memang saya terpaksa meluah di blog kerana jauh dari keluarga tercinta, hidup membawa diri seorang diri bukanlah satu penghalang kerana sudah terbiasa. kebanyakan kawan saya adalah orang yang berumur dalam anggaran 25 dan keatas. saya pernah mempunyai kawan di institusi kemahiran yang berumur 35 tahun yang merupakan pegawai bank. fikiran mereka jauh berbeza sekali. saya lebih suka bergaul dengan orang dewasa  kerana fikiran yang matang, mampu memberi nasihat dan tunjuk ajar. pengalaman mendewasakan. tidak semestinya umur yang muda adalat tidak matang dan tidak selalunya umur yang sudah matang adalah matang.   selalunya fikiran seseorang dan tanggapan orang terhadap kita adalah lain. pepatah ada mengatakan rambut sama hitam hati lain-lain.

Tidak bermakna diam tidak tahu apa-apa dan hanya bersetuju sahaja apa di kata. kadang- kala pendapat mereka juga berguna tetapi lebih kepada majoriti. kadang-kadang apa yang perit itu adalah pengetahuan. apabila seseorang itu tiada ilmu tentang sesuatu benda tersebut, ia akan mula untuk memperjatuhkan orang lain tanpa dengan sebab dan musabab. kadang-kadang tertanya apa salahnya sehingga jadi begini tapi itulah rialiti bukan fantasi. ibu dan ayah selalu berpesan di tempat orang tidak perlu untuk menunjukkan sikap yang buruk tapi apa yang terjadi di sini adalah jauh berbeza dari apa yang disangkakan. setiap orang mempunyai hati dan perasaan tambahan pula yang hatinya perlu dijaga kerana mudah tersentuh.

Dari kecil pernah melaluinya. oleh sebab itu, sudah masak dengan sikap seseorang. saya lebih memilih keluarga dari kawan-kawan. kerana keluarga lebih membawa kita kepada jalan yang lurus manakala kawan kawan membawa kita ke jalan yang sesat kerana monopoli dan penindasan yang begitu banyak. saya hanya letih dengan semua ini kerana saya dahulunya bukanlah baik tapi niat datang ke sini untuk berubah. tetapi untuk berubah bukanlah sesuatu yang mudah tetapi memerlukan masa yang lama dan ada juga setiap kali untuk berubah dan setiap kali itu jugalah ada penghalang. 

Di kelas bmt bolehlah menulis luahan perasan di atas kertas kosong tetapi melalui subjek ini saya hanya menulis di block. kebanyakan budaya lebih mementingkan senyuman dari keikhlasan. hanya sesetengah orang sahaja yang dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk. nasihat saya jangan gerburu-buru menerima  tanggapan orang lain dan semestinya seseorang itu diam dia takut untuk munculkan diri. itu adalah tanggapan yang salah.

saya hanya meluahkan perasaan apa yang saya rasa hidup di bandar dan bergaul dengan orang yang berpendidikan dan janganlah mengambil hati kerana setiap orang mempunyai perasaan dan tanggapan yang berbeza

Terima kasih kerana membaca blog ini 

Sekian....






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA