Khamis, 28 Disember 2017

KATAKAN TIDAK KEPADA MEROKOK



KEMPEN BERHENTI MEROKOK!!!




Image result for kempen berhenti merokok


     Sejak kebelakangan ini, kempen berhenti merokok semakin giat dijalankan, tidak kira di media massa ataupun media elektroni. Maklamat kempen ini diadakan untuk memberi kesedaran kepada para perokok agar meninggalkan tabiat buruk ini kerana tidak mendatangkan keuntungan langsung, malahan mendatangkan keburukan yang akhirnya boleh membinasakan diri perokok.

     salah satu keburukan merokok yang tidak boleh disangkal oleh sesiapa pun ialah membazirkan wang. cuba kita renungkan sejenak, sekiranya dalam sehari, perokok menghabiskan RM 3.00 untuk membeli rokok maka sebulan perokok telah membelanjakan sebanyak RM 90.00  untuk membeli rokok sahaja. Sekiranya wang yang digunakan oleh perokok digunakan untuk menyimpan, sudah tentulah hasilnya menguntungkan mereka.

     Keburukan yang paling merugikan perokok ialah risiko menghidap penyakit kronik. mungkin perokok baharu mungkin mereka tidak sedar akan bahaya merokok yang bakal menanti merek. bagi perokok yang merokok dalam jangka masa yang lama sudah pasti risiko menghidap penyakit kronik ini lebih tinggi. penyakit yang dimaksudkan ialah barah yang akhirnya boleh membawa maut. 

     Fakta penting yang perlu diketahui bukan sahaja oleh perokok ialah kesan yang terpaksa dihadapi oleh individu yang berada di persekitaran perokok. Resiko bukan sahaja menyerang perokok malah sesiapa sahaja yang terdedah kepada asap rokok. oleh itu, kita semua perlu mengambil bahaguian di dalam kempen berhenti merokok ini. 

     kesimpulannya, bahaya merokok ini perlu dijelaskan kepada setiap individu sejak mereka dari bangku sekolah lagi kerana meluntur buluh biarlah dari rebungnya. ibu bapa perlulah memainkan perana  penting dalam mmemastikan anak mereka tidak melibatkan diri dalam aktiviti merokok yang boleh membawa maut dan membahayakan kesihatan.

     
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PANDU CERMAT JIWA SELAMAT

KEMALANGAN JALAN RAYA      Saban hari kita sering dikejutkan dengan berita-berita kemalangan jalan raya sama ada yang melibatkan ...

LAWATAN RUMAH PENA